.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Sunday, April 22, 2018

Journey To Nowhere – Utara Semenanjung


Sebelum ini, selalu tergerak di hati untuk merasai satu perjalanan yang tidak di rancang. Satu perjalanan yang arahnya hanya ditentukan pada saat-saat akhir sahaja. Dalam perjalanan itu, aku akan bermalam di tempat di mana akhirnya hari itu dalam perjalanan pada hari itu. Aku mahu alami itu semua kerana aku tidak termahu terikat dengan ruang akiviti dan masa.

Hasrat ini tercapai pada minggu lepas. Aku ajak isteri aku menemani aku. Syukur, isteri aku setuju dengan cadangan aku itu. Masih aku ingat, semasa aku mula menghidup enjin kereta pagi itu, destinasi perjalanan itu masih tidak aku ketahui. Apa yang aku tahu, arah perjalanan itu adalah ke utara semenanjung.

Apa yang aku rasai ketika itu? Aku rasa gembira, aku rasa teruja, aku rasa dalam satu pengembaraan. Yang pastinya aku rasa bersemangat dan bertenaga walhal aku sedar sebelum ini, aku memang sedang berada dalam  kemelut perasaan yang sangat tidak bermaya. Aku tanam niat untuk benar-benar sedut segala pengalaman yang bakal terhidang.

Dan itulah sebenarnya aku lakukan sepanjang 3 hari 2 malam mengembara ke utara semenanjung. Foto-foto di bawah ini merupakan antara kenangan dan pengalaman yang aku alami …











Apa yang aku pelajari dari perjalanan ini?  Sesungguhnya memang banyak. Apa yang mampu aku tuliskan disini ialah seperti berikut. 

Pertama, jika aku mahu mencari idea baru, pergilah mengembara sebentar. Tinggalkan persekitaran rutin aku itu sebentar. Memang mujarab. Kedua, jika mahu pertingkatkan mutu hubungan dengan orang lain, pergilah mengembara dengan mereka sebentar. Dengan izin Tuhan, hubungan itu akan makin segar. 

Ketiga, aku ambil kesempatan perjalananan ini untuk memahami, merenung dan mengamal satu konsep hidup seperti rajah di bawah ini. Terus terang, dapat aku rasakan betapa berkuasa dan mujarab konsep ini kepada kehidupan.




Terima kasih Allah atas peluang dan ruang untuk alami perjalanan ini. Moga ada kesempatan lain untuk alami Journey To Nowhere Part 2.

No comments:

Post a Comment