.
Renungan
“If today were the last day of my life, would I want to do what I’m about to do today?”


Saturday, April 20, 2019

Kata Pilihan April 2019





Atasilah satu kesulitan maka anda akan terhindari dari ratusan kesulitan lain.


Diantara mimpi-mimpi esok dan penyesalan tentang hari-hari kelmarin ada kesempatan emas hari ini.


Tidak ada satupun ubat yang mampu menyembuhkan rasa sakit hati kecuali keiklhasan.


Kita mampu mengenali seseorang itu melalui pelbagai perbuatannya.


Seandainya setiap orang sudi mengampuni orang lain seperti beliau mengampuni dirinya sendiri, kita tentu akan mempunyai dunia yang ideal.


Seorang pemimpin adalah orang yang melihat lebih banyak dari pada yang dilihat orang lain, melihat lebih jauh dari pada yang dilihat orang lain dan melihat sebelum orang lain melihat.


Bukalah mata sewaktu berjalan, kerana dengan cara itu mudah untuk kita bertemu dengan kesempatan. Adapun kesempatan itu sendiri buta. Peganglah erat-erat, kerana kesempatan itu datang dan pergi tanpa memberitahu.


Sifat cinta sama seperti air dalam tanah. Apabila anda menggali tidak cukup dalam, yang anda perolehi adalah air yang keruh. Apabila anda menggali cukup dalam, yang anda perolehi adalah air yang bersih dan jernih.


Kita diberitahu bahwa bakat mencipta kesempatan-kesempatan, tetapi kadang-kala kelihatan bahawa hasrat yang kuat bukan saja mampu mencipta kesempatan-kesempatan, namun juga bakat-bakat.


Kasih ibu itu seperti lingkaran, tak berawal dan tak berakhir. Kasih ibu selalu berputar makin meluas, menyentuh setiap orang yang ditemuinya. Melingkupinya seperti kabus pagi, menghangatkannya seperti mentari siang dan menyelimutinya seperti bintang malam.


Pada teman yang paling baik manapun kita tidak dapat meminta apa yang tidak dapat diberikannya.

No comments:

Post a Comment